פוסט 1:
מחנה קיץ של הבנות הגרמניות:
שלום, שמי וורה ויסבלום, כתבת גרמניה , נשלחתי על ידי העורך הראשי של עיתון פרנקפורטר ציטונג, כדי לברר מה קורה מאחורי תנועות הנוער הנאציות,(היטלר יוגנד)ומה עומד מאחורי הסדר המופתי והמשמעת? יצאתי לחקור בעצמי.
לתנועת הנוער שיצאתי לסקור("אגודת הנערות הגרמניות") יש שבוע מחנה קיץ מחוץ לעיר, הן הולכות להיות ביער למשך שבוע, רחוקות מהבית וההורים .

צפיתי בתחרות ריצה בין הבנות, שהייתה ממש קשה וצמודה. רוב הבנות היו חבולות קל, והיו בנות נחבלו קשה וכמה דקות לאחר סיום התחרות אחת מהבנות התעלפה.
אני הזדעזעתי מהמקרים הקשים הללו, אך הנורא מכל זה שהן היו בסדר אם מצבן הקשה(שלא נראה שהיו מודעות אליו). המדריכים מחנכים אותן להיות ככלי, והן חזרו על ססמה אחת של: " אנחנו אריות גאות, ועלינו להתחזק על מנת ללדת את הדור הארי הבא!".
לסיכום:
מצד אחד התרשמתי מהסדר, הארגון, ומרמת הכושר הגופני של הבנות, אבל מצד שני העובדה שהן לא מודעות למצב שבו הן נמצאות (שטיפת מוח קשה שכבר מתחילה לחלחל, מחנכים אותן כאילו הן כלי שיום אחד יבואו וישתמשו בו) מעוררת בי כעס ואכזבה, וכמובן סותרת את מה שחשבתי ומוכיחה שבעצם כל המראה החיצוני הוא הינו מסכה למה שבאמת קורה שם.
לסיכום:
מצד אחד התרשמתי מהסדר, הארגון, ומרמת הכושר הגופני של הבנות, אבל מצד שני העובדה שהן לא מודעות למצב שבו הן נמצאות (שטיפת מוח קשה שכבר מתחילה לחלחל, מחנכים אותן כאילו הן כלי שיום אחד יבואו וישתמשו בו) מעוררת בי כעס ואכזבה, וכמובן סותרת את מה שחשבתי ומוכיחה שבעצם כל המראה החיצוני הוא הינו מסכה למה שבאמת קורה שם.
פוסט 2:
ראיון:
היום 7 במאי 1933.
השיחה התקיימה ביני לבין גרטל , נערה בת 14.
השיחה התקיימה בתוך אוהל הרחק מכל הרעש של המחנה ורק אני וגרטל היינו שם.
אני: שלום לך גרטל.
גרטל: שלום , הייל היטלר.
אני: האם כיף לך במחנה הזה עם חברותיך?
גרטל: אכן כן, יש לי הרבה חברות כאן.
אני: לא קשה לכן עם הפעילויות הגופניות הקשות שאתן עושות כל יום?
גרטל: הן אכן קשות, אך מטרתן לגרום לנו להתחזק ולפתח כושר גופני, בריאות והכי חשוב, כוח סיבולת , גם מבחינה נפשית וגם מבחינה פיזית.
אני: לשם מה אתן צריכות את כל הפעילויות האלו חוץ מכוח סיבולת ובריאות?
גרטל: כדי שנוכל ללדת את הדור הגרמני הארי הבא.
אני: אני רואה שאת קצת חבולה, האם זה קרה מהפעילות הגופנית הקשה שאת עושה?
גרטל: זו רק שריטה קטנה, אני בסדר, כל הרעיון פה של הפעילות הקשה היא בשביל לחזק אותנו.
אני: אינך חושבת שזה קצת מוגזם?
גרטל: בכלל לא, אני חזקה וחסונה ואני אירית גאה, אין שום דבר מוגזם בשבילי , אני צריכה לעמוד בכל המצבים אפילו אם הם הקשים ביותר.
אני: תודה רבה גרטל, היה נחמד לשוחח אתך , להתראות.
גרטל: להתראות, הייל היטלר.
הביקורת שלי על הראיון:
בתחילת הראיון עוד הייתה בי מעיין אופטימיות , שאולי תתנהג שונה כאשר היא ליידי , אולי אפילו תזעק לעזרה, אך אופטימיות זו התפוגגה לה במהרה , הבנתי לצערי הרב כי הנערה (ואני מתארת לעצמי שכמוה גם שאר הנערות) שטופת מוח, חסרת מודעות עצמית למה שקורה איתה, אט אט נהפכת לכלי שמטרתו להוליד את הדור הבא של הגזע הארי, הדבר העצוב והנורא ביותר הוא שהדבר נראה כבלתי הפיך - משום שטיפת המוח עמוקה כל כך .
פוסט 3:
ביקורת מנקודת מבט עיתונאית על הסרט "נערי הסווינג":
עלילה מרכזית וקונפליקטים של הדמויות:
עלילת הסרט מתחילה בגרמניה במועדון מוזיקת סווינג.
שם אנו פוגשים את ארבעת הדמיות העיקריות בסרט:
פיטר מולר ותומס ברגר: הדמיות הראשיות בסרט.
אמיל לוטץ וארוויד: הדמויות המשניות בסרט.
בתחילתו של הסרט אנו רואים שארבעת הדמויות העיקריות מתנגדות למשטר היטלראי, בכך "שהטילו מימיהם" על כרזות נאציות. לכל אחת מהדמויות העיקריות קונפליקט משלה:
הקונפליקט של פיטר: הוא חויב להצטרף לנוער ההיטלראי(עקב תקרית מסוימת) אך לא רצה לוותר על אהבתו למוזיקת הסווינג שהייתה נחשבת למוזיקה מנוונת בגרמניה. הוא בחר להתמודד עם בעייתו בכך שהיה חבר בנוער ההיטלראי בבוקר, ובלילה נער סווינג (הלך לרקוד במועדוני ריקוד של סווינג).מצב זה הוביל אותו לבלבול, מכיוון שבנוער ההיטלראי לימדו אותו(ועוד הרבה אחרים) את תורת הגזע הארי, שמירה על ארץ האבות(גרמניה) ואנטישמיות. דברים אלו גרמו לפיטר לתמוהה באיזה צעד עליו לבחור. בחירתו הייתה, לבסוף, לסרב למשטר הנאצי, והושפעה משני מקרים עיקריים, הראשון הוא שחברו תומס (שהיה בעד השלטון הנאצי) גרם למותו של ארוויד (חברו הטוב) בדרך עקיפה (גרם לו להתאבד).
המקרה השני היה, שליחת החבילות שהיה צריך למסור לבתים של נשים יהודיות, ולאחר מכן התגלה לו שהחבילות שמסר היו אפר של בעליהן, דבר זה שבר אותו לגמרי והכריע את דעתו לגבי המפלגה הנאצית.
פיטר היה מיואש ממותו של חברו הטוב ארוויד, ומהמצב הנוכחי ולכן החליט ללבוש את בגדיו של ארוויד (בתור מזכרת) ולרקוד למוזיקת הסווינג בפעם האחרונה, עד שלקחו אותו למחנה כפייה.
הקונפליקט של תומס: לתומס הייתה אהבה למוזיקת הסווינג, היה חברו הטוב ביותר של פיטר ובהמשך הסרט גם הצטרף לנוער ההיטלראי בעקבותיו. הנאצים הצליחו לשנות את דעתו בקשר למולדת , היהודים ומוזיקת הסווינג. הקונפליקט הוביל אותו לאבד את שפיותו בכך שנהפך לשטוף מוח ולבובה של המשטר ההיטלראי וניסה לחנוק למוות את חברו פיטר. דעתו שונתה לגבי אנשים "נחותים" ממנו כמו יהודים, איכרים ונכים, וגרמה לו לשנוא אותם ובכך הוא התחיל לשנוא את חברו ארוויד שהיה נכה. לבסוף תומס נשאר בנוער ההיטלראי, אך הבין את הנזק שעשה לחבריו(ארוויד- התאבד, ופיטר- נשלך למחנה כפייה).
הקונפליקט של ארוויד: לאורך כל הסרט ארוויד חש תסכול עקב היותו נכה. הוא הוכה, בויש ועבר קשיים רבים, המשפיע ביותר היה שתומס התאכזר אליו והתחיל לשנוא אותו, הוא אמר לו"אתה הבא בתור" דבר שגרם לו לחדרה לנפשו. ארוויד תמהה לעצמו האם להמשיך לחיות בסבל ובסכנה או לא לחיות יותר ולא לסבול ולבסוף החליט לאסוף את חפציו, ללכת למקלחת ולהתאבד.
לאמיל לא היה שום קונפליקט בגלל שלא היסס להצטרף לנוער ההיטלראי,הוא עבר שטיפת מוח שנראת כבלתי ניתנת לשינוי ולכן נראה בעייני חבריו כבוגד.
כיצד האידאולוגיה הנאצית באה לידי ביטוי בסרט:

האידאולוגיה הנאצית באה לידי ביטוי בסרט בכך שכמעט בכל סצנה רואים כרזות נאציות הממחישות חלק רב מהאידאולוגיה הנאצית ותעמולה. כמו: הפיהרר פרנציפ- מהללים את שמו של היטלר (אנשים חושבים שהיטלר דיבר אליהם באופן אישי בנאומיו), תורת הגזע- כרזה של ילד גרמני בעל שיער בלונדיני ועיניים כחולות מביט לשמיים ויש את הפרצוף של היטלר ברקע, למידה על העליונות של הגזע הארי ו"נחותו" של העם היהודי ( בעל משקפיים, שמן , נכה, מעבירי מחלות "כמו עכברושים" - דבר שחזר על עצמו בסרטון שהוראה לנערים בנוער ההיטלראי), תעמולה- כרזה של אדם שחור דמוי קוף מנגן בסקסופון ועליו מגן דוד, שימוש בטרור- החרימו רכוש ובתים של אנשים "בוגדים"(גם אם הם גרמנים) והפחידו את כל העם להיות כפוף לשלטון ההיטלראי אחרת הם ישלחו למחנות כפייה.
פרשנות אישית לסרט:
מלבד שהסרט הוא מדויק בצורה יוצאת דופן מבחינה היסטורית, יש לו גם מסר להעביר. מסר כואב, שמראה על אכזריותם של הנאצים ושל המשטר הנאצי.
אני חושבת שהסרט היה סרט טוב מבחינת הדיוק ההיסוטרי, הסרט היה מצחיק בכמה קטעים, אך הוא הראה גם צד עצוב ואפל .
עצוב- התאבדותו של ארוויד , סיפורו של אביו של פיטר, ושליחותו של פיטר למחנה כפייה (שגרם לו לעזוב את אחיו הקטן).
אפל- לימוד האידיולוגיה הנאצית ושנאת היהודים, בתחילת הסרט אנו רואים שחיילים גרמנים רודפים אחרי איש שנראה כאיש יהודי, גורמים לו לקפוץ מהגשר למים ויורים בו.
ידעתי/ למדתי מהסרט שהנאצים הם אכזריים , רשעים, חסרי לב, שיעשו הכל בגלל הסמכות שלהם. הם הפכו את כולם לבובות שלהם, ושטפו את המוח של אנשים ונערים בתנועות הנוער הנאציות.
מקורות מידע
הערך "אגודת הנערות הגרמניות" בויקיפדיה
הערך "הנוער ההיטלראי" בויקיפדיה
מהחומר הנלמד בכיתה על הנושא
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה